Yazar :Jeffrey J. Fox; Çeviren: İsmail Tulçalı
Nokta Yayınları; İstan bul, 2006, 14 x 20 cm, 169 sayfa, Türkçe
Kitaptan kısa kısa alıntılar :
Küçük işletmeler paranın, aynı zamanda da beyinlerin olduğu yerlerdir. Amerikan ekonomisine her yıl katılan yeni işlerin tamamını küçük işler yaratır. Küçük işlemeler, ’AR-GE’ çalışmalarına devasa bütçeler ayıran en kârlı 100 şirkete kıyasla, çalışan başına 14 kat daha fazla buluşa imza atarlar. Küçük işletmeler, eylem yerleridir. Küçük işletme sahibi, en büyük 500 şirket arasında yer alan herhangi bir şirketin CEO’sunun 1 ayda yaptığından çok daha fazla işi 1 günde yapar. Büyük şirketlerin tepe yöneticilerinin aksine, küçük işletme sahibi satış yapar, satın alır, borç alır, fatura keser, para biriktirir, ödemeleri yapar, keşfeder, yenilik yapar, değiştirir, tahminlerde bulunur, karar verir, risk alır ve bunları her gün yapar.
Her gece yatağına yattığında, ertesi gün maaşları nasıl ödeyeceğini, tedarikçilere yapılacak ödemeleri, bankalara ödenmesi gereken kredi taksitlerini, sorunlu işleri nasıl çözeceğini, gelirini nasıl arttıracağını, doğru adımları nasıl atacağını düşünerek yatan başarılı bir küçük işletme sahibi, her sabah işletmesini başarıya nasıl götüreceğine dair bir yol bulmuş olarak uyanır.
Amerika’da kitapları "bestseller" olan ünlü yazar Jeffrey J. Fox, geçtiğimiz günlerde çıkan "Küçük İşlerle Büyük Para Kazanmanın Yolları" adlı kitabında, KOBİ’lere özel “büyük para kazanma stratejilerini" ortaya koyuyor.
Yeni İş Fikirlerinin KaynaklarıAşağıda yeni fikirlerle işe başlayacak olanlara ve küçük işletmelere fırsatlar yakalayabilmeleri için yol gösterecek, değişik fikirlerle dolu bir sürpriz kutusu bulacaksınız.
1. Aynada kendinize bakın. En iyi yaptığınız şey nedir? Bu vasfınız belki de çok para getiren bir işin temelini oluşturacaktır.
2. Devralabileceğiniz bir aile işiniz var mı? Yoksa bünyesinde çalışıp her şeyi öğrenerek kendi işinizi kuracak birikimi elde edebileceğiniz bir aile şirketi mi?
3. Mevcut işletmenizi analiz edin. Şirketinizin hali hazırda çalışmadığı yeni bir iş alanına girebiliyor musunuz? Şirketinizin olması gerekip de girmediği bir pazar var mı?
4. İşletmenizin reddettiği, üzerinde hiç düşünmediği ya da deneyip de başarısız olduğu iş fikirlerini inceleyin. Bu fikirler genellikle oldukça başarılı küçük iş fırsatlarıdır.
5. Franchise dergilerini okuyun. Okuyacağınız bu dergilerde çok sayıda iş fırsatı yakalayabilirsiniz. Bir franchise satın alın ya da kendiniz bir işletme kurarak örneğin 30 yaş üzeri hanımlara yönelik spor salonları sektörüne girin.
6. Etnik ürünler ve hizmetler sunun. Her gün gittikçe daha da büyüyen etnik grupları inceleyin ve onlara almak istedikleri şeyleri satın. Örneğin; Dominik Cumhuriyeti kökenlilerin, Dominik’te kullandıkları, fakat burada bulamadıkları ürünleri tedarik edip satın. İspanyolca öğrenin ve ürünlerinizi ya da hizmetlerinizi İspanyolca konuşan tüm müşterilere satın.
7. Her türlü sağlık hizmeti her an gereklidir ve her geçen gün daha da büyüyen bir sektördür.
8. Onarım işleri, bahçe düzenlemesi, ev dekorasyonu gibi beceri isteyen işlere yönelik yayınlar yapan televizyon kanallarını izleyin. Bu kanallarda eğilimleri ve popüler fikirleri öğrenebilirsiniz. Çevrenizde müşterilerinin garajlarını düzenleyen bir işletme var mı? Ya da bahçe bitkileri ve ağaçların bakımlarının nasıl ve ne zaman yapılacağını ayrıntılı bir şekilde anlatan herhangi bir internet sitesi? Veyahut karı-koca her ikisi de çalışan ya da sürekli seyahat eden, ya da birkaç tane evi olan, ya da bunların bir kaçına birden aynı anda sahip olan kişilerin işlerini, onlar adına idare eden herhangi bir işletme?
9. Bunlar gibi işler için çalışacağınız bir şirket alın. Ya hisselerine ortak olun ya da yönetimine girin.
10. Muhasebeciler, güvenilir avukatlar, kredi kuruluşlarının temsilcileri, komisyoncular ve sektörel ilanlar, sizi satın alınabilecek şirketlere götürecek en yararlı kaynaklardır.
11. Çevrenizdeki işletmeleri inceleyin. Bunlardan bir tanesini biraz daha başarılı bir şekilde çalıştırabilir misiniz? Son seyahatiniz sırasında fark ettiğiniz şu iş... Çevrenizde bu işi yapan herhangi biri var mı, yoksa böyle bir işe ihtiyaç mı var?
12. Yıllar önce birilerine bahsedip, sonradan peşine düşmediğiniz fikirlerinizi uygulamaya koyun. O zamanlar varsayımsal iş fikirleri olarak adlandırdığınız eski okul projelerinizi hayata geçirin.
Küçük İşletme Sahibinin Başarı PlanıBir işe başlamak ve başarılı olmak için şunları yapmalısınız:
1. İşinizin neden başarıya ulaşacağını son derece açık bir şekilde anlatan bir sayfalık bir iş tanımı yazın. Bu tanımı 15 yaşından, 85 yaşına kadar olan herkese okuyun. Eğer okuduklarınızı anladılarsa başardınız demektir.
2. Müşterilerinizin yaptığı işe uygun olduğundan ya da olacağından emin olun.
3. Toplam maliyetinizi ve gelirinizi hesaplayın.
4. Pazarınızın ne ölçekte olduğunu araştırın.
5. Başarılı olmak için en az kaç müşterinizin olması ya da en az ne kadar hasılat yapmanız gerektiğini bilin.
6. Müşterilerinizi nasıl belirleyeceğinizi, onları nasıl elde edeceğinizi ve nasıl kendinize bağlı olmalarını sağlayacağınızı bilin.
7. Başlangıç ya da işi sürdürebilmek için ne kadar sermayeye ihtiyacınız olacağını iyi hesaplayın.
8. Para kaynağınızın, paraya ulaşmanıza uygun olduğuna emin olun.
9. Ürün ya da hizmetlerinizin diğerlerinden farklı olduğu noktaları iyi bilin ve bu farklılıklara değer biçerek müşterinize hissettirin (görünmeyen değere fiyat biçmek).
10. Sunduğunuz ürün ya da hizmeti nasıl tedarik edeceğinizi ve müşterinize nasıl ulaştıracağınızı planlayın.
11. Ne türde elemana ihtiyacınız olacağını belirleyip, onları bir plan dahilinde işe alın.
12. İşletmenizi nerede kuracağınızı tam olarak belirleyin.
13. İşletmeniz için çarpıcı bir isim bulun.
14. Kılıcınızı kuşanın, onu kınından sıyırın ve neşe içinde pazarın kuşatma çemberine saldırarak kuşatmayı yarın ve pazara dalın.
15. Hepsinden önemlisi; işletmenizde olanaksızı gerçekleştirin veya gerçekleştirmeye istekli olun. Satmaya başlamalı ve asla durmamalısınız.
En İyileri İşe AlınEğer başarılı olmak için iyi eleman ya da elemanlar gerekiyorsa, bunların en iyilerini işe alın. Eğer özel yetenekleri olan, tecrübe sahibi ya da sizin yapamadığınız işleri yapabilen kişilere ihtiyacınız varsa, onları da işe alın. En iyiler için ödeyebileceğiniz paranın en yükseğini ödeyin. Onları parayla, özgürlük vererek, nezaket göstererek, bir şeylere sahip olma fırsatı vererek ve teşekkür ederek ödüllendirin.
Eğer gerekiyorsa, onlara kendinize yaptığınız yatırımdan daha yüksek yatırımlar yapın. Gözde çalışanlarınıza biftek ısmarlayıp, kendiniz sosisli sandviç yiyin.
Karidesi gözden çıkarın; başarı için tutumlu olun. Geleceğinize yatırım yapın. İşinize yatırım yapın. İşinizde başarıya ulaşıncaya kadar sosisli sandviç ile idare edin. Sonra sosislinize bir parça hardal ilave edersiniz. Ardından da öğününüze muhtemelen bir bardak Dom Perignon eşlik edecektir. Biftek ısmarlayın, kendiniz sosisli yiyin; sonuçtan memnun kalacaksınız.
Şöhret mi?, Servet mi? Şöhret peşinde değil, servet peşinde koşun. Para en büyük başarı madalyasıdır. Kazanç her türlü plaketten, mükafattan daha değerlidir.
Eğer işletmenizin ürünü kendinizseniz ya da işletmenizin ürettiği ürün yüzde 100 sizin sorumluluğunuz altındaysa (tek kişilik bir avukatlık firması ya da mimarlık bürosu gibi), şöhret (daha çok tanıtım diyelim) etkili bir pazarlama aracı olabilir. Eğer işletmenizin ürünü kendiniz değilseniz şöhret peşinde koşmayın. Bunun yerine işletmenizi ve işletmenizin ürettiği ürün ya da hizmetleri şöhret yapmaya çalışın. Sizin ünlü olmanız kasanızın parayla dolmasını sağlamayacaktır. Bunu sağlayacak olan ürününüzün ünü ve bunu takip eden satışlar olacaktır.
Size müşteri kazandırmayacak ve sahip olduğunuz müşterilerinizi elde tutmaya yaramayacak hiçbir şeye, ne zaman ne de para harcamayın. Özellikle de şöhret, pazarlama planınızın bir parçası olmayıp, yalnızca egolarınızı tatmin edecekse. Egolarınızı banka hesabına yatıramazsınız.
Ürününüzü şöhret yapmak için çok çalışın, çok satın. Ürününüzü şöhret yaptıktan sonra, servet onun peşinden gelecektir. Ancak servet yaparsanız şöhret olabilirsiniz; tabii eğer istiyorsanız.
Patenti Alın, Koruyun, Gizleyinİş hayatında "rekabete dayanan istihbarat" ya da "sanayi casusluğu" diye bir gerçek vardır. "Rekabet istihbaratı", "karşıt mühendislik" ya da genel adıyla "piyasa araştırması" üzerinde uzmanlaşmış çok sayıda şirket piyasada boy göstermektedir.
Bu iş kolları, küçük işletmeler hakkındaki her şeyi -işletme planı, teknolojisi, personeli vb.- ortaya çıkarmak için var olmuşlardır. Bu araştırma şirketleri genellikle kanuna uygun davranırlar. Zaten, birçok şirket hakkında, gözlemleyerek, haklarında sorular sorarak ve dinleyerek kolaylıkla bilgi edindikleri için, kanun dışı bir eylemde bulunmaya ihtiyaçları da yoktur. Bunlardan dürüst çalışmayanlardan bazıları, rüşvet verip, yalanlar söylerler. Her ne anlama gelirse gelsin, amaç sonuçta şirketinizi tanımak, etkisiz hale getirmek ya da şirketinizin piyasadaki konumunu yok etmektir.
Bunun karşısında yapabileceğiniz tek şey patent almaktır. Eğer bir buluşunuza, bir keşfinize ya da bir fikrinize patent alamıyorsanız, bunu "ticari sır" haline getirin ve gizli tutun. Coca-Cola firmasının Coca-Cola formülü 100 yıllık ticari bir sırdır. Rakipleri, benzerini yapmak için yıllarca birçok başarısız girişimde bulunmuştur.
Eğer bir şey sizin için bir değer ifade ediyorsa, rakipleriniz için de değerlidir. Tüm keşiflerinizi ve icatlarınızı patent altına alın. Tüm markalarınızı ve sloganlarınızı tescilli marka haline getirin. Patentli formüllerinizi, üretim süreçlerinizi, makinelerinizi bir kasada kilit altında tutun. Hiç kimsenin sizin "kara kutunuzdan" haberdar olmasına izin vermeyin. Eğer bir işi rakiplerinizden daha kolay, daha hızlı ya da daha ucuz yapmanın yolunu bulduysanız, bundan hiç kimseye bahsetmeyin. Özel uzmanlıklarınızla kimseye övünmeyin. Sessiz kalın.
Tescilli marka, çoğu zaman paha biçilemeyecek değerdeki bir entelektüel servettir. The Coca-Cola Company, 1900’lü yılların başlarında, (artık RC Cola ve Pepsi-Cola’nın da kullandığı) "cola" sözcüğünün kullanım haklarını kaybetti. Fakat diğer markasını asla yitirmedi. Şirket, içsel entelektüel değerlerini 50’den fazla avukattan oluşan bir birim ile garanti altına aldı. Coke, şirketin son derece güçlü bir şekilde korunan tescilli bir markasıdır. Kendine özgü yeşil rengi ve biçimiyle, klasik Coca-Cola şişesi patent yasaları ile korunuyor.
Sırlarınıza ya da teknolojinize biçtiğiniz değere bağlı olarak, korumak ve bilgisayar sistemlerindeki sızıntıları önlemek, e-posta ve dokümanların çoğaltılmasını, dosyaların depolanmasını engellemek için güvenlik uzmanları tutun. Gereken yerlere video kameraları yerleştirin. Tasarımlarınızın ve elinizdeki verilerin hassasiyetine oransal olarak, tüm çalışanlarınızın her zaman güvenilebilecek kişiler olduğundan emin olun. Ne yazık ki 5. yılına kadar son derece güvenilir olan bir eleman, 10. yılında ortama ayak uydurmuş ya da bozulmuş olabiliyor. Bunun için tetikte olun.
Küçük İşletme Sahibinin ÖncelikleriGirişimcilerin zaman ayırmaları ve öncelik tanımaları gereken konular, önem sırasına göre şunlardır:
- Pazarlama ve satışa son derece güçlü bir şekilde odaklanın.
- Mevcut işlerinizi koruyun.
- Mevcut işinizi geliştirin.
- Yeni işler yaratın.
- Fiyatlandırmayı, faturalandırmayı ve tahsilatı "kendiniz yapın".
- Nakit bulundurun.
- Maaş ödemeleri yapın.
- En iyilerle çalışın.
- Herkesi dikkatle dinleyin.
- Çalışanları eğitin.
- Müşterinin istediği mükemmel ürün kalitesini yakalayın.
- Ürünlerinizin, rakiplerinizin piyasaya sunduğu mallardan farkının ne olduğunu iyi bilin.
- Hedefler koyun.
- Alt kademe çalışanlarınızdan işi yüklenebilecek kadar yetenekli olanlara yetki devri yapın.
- Tedarikçilerinize ihtimam gösterin.
- Kreditörlerinize önem verin.
- 1.000 TL ve üzerindeki masrafları yeniden gözden geçirin.
- Şimdi tamamladığınız takdirde, ileride başınıza büyük sorunlar açabilecek, mutlaka tamamlanması gereken idari işleri tamamlayın.
Başarılı Olmak İçin Bunları Uygulayın :Bir işletme sahibiyseniz düşünmeniz gereken milyonlarca şey var demektir. Fakat bunlardan bazıları hepsinden önemlidir:
- Müşterilerinize yatırım yapın, aksi takdirde başarısız olursunuz.
- Asla nakitsiz kalmayın.
- Para biriktirin.
- Paranızı çarçur etmeyin. Masraflarınızı en düşük seviyelerde tutun. Çok gerekli olmayan masrafları kısın.
- Aldığınız siparişleri zamanında teslim edin.
- Güvenilir biri olun. Kazananları herkes sever.
- Her şey ne kadar kötü giderse gitsin, ne kadar travmatik olursa olsun, dert etmeyin. Kendi kendinize, ‘sakin ol’ deyin. Sakinleştiğinizi göreceksiniz.
- Kendinizi adayın. Başladığınız işi asla bırakmayın
- Yeni müşterilere ulaş.
- Mevcut müşterilerle iletişim kur.
- Mevcut müşterilere satış yap.
- Önemli bir amacını gerçekleştir.
- Bir pazarlama işini idare et.
- Önemli bir iş başar.
- Bir personele eğitim ver.
- Tüm çalışanlarla konuş. Onları dinle.
- Üretim kalitesini kontrol et.
- Yetki devri yaptığın kişileri denetle.
- Hedefe giden süreçleri tekrar gözden geçir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder